E-lugeri uuendamine

"Müks" Richard H. Thaler & Cass R. Sunstein

 Raamat "Nudge" eesti keeles oleks vist müks, on raamat kirjutatud majandusteadlase Thaleri ja õigusteadlase Sunsteini poolt. Väga huvitav uuring meie majaduslikust käitumisest ja kuidas meid mõjutada tegema valikuid. Rõhutavad "häid valikuid". Kuidas mõjutada meid sportima, tervislikumalt sööma ja tegemaks valikuid, mis meid õnnelikuks teeksid. 

Me teeme valikuid iga päev, mõnikord on need nii automaatsed, me isegi ei mõtle selle peale, lihtsalt teeme ja kõik. Mõnikord, me isegi ei märka, aga me ümber on nii plaju faktoreid, mis meid mõjutavad tegema otsuseid häid või halbu. No näiteks reklaamid. Palju me ikka analüüsime, pärast kahtekümmet korda vaadates ühte ja sama toote reklaami, kas ostame, ikka ostame. Huvi on. Magnumi jäätis tuleb pähe. Mida huvitavam on reklaam ( ehk müks ), seda enam on kindel, et me oleme mõjutatud toodet ostma. Palju me ikka mõtleme selle peale, miks ma seda või toda toodet eelistasin. 

McDonalds müksab vanemaid lastele ostma laste einet, sest seal on ju mänguasi, mida laps väga ihaldab. Väga ei juurelda selle üle, kui kahjulik või kasulik on mcdonaldsi burgerid. 

Thaler ja Sunstein on võtnud kätte ja analüüsinud erinevaid aspekte elust ja kuidas me oleme kallutatud oma otsustega. 

Ma ütleks, et see on väga huvitav analüüs ja kindlasti tasub lugeda, kui psühholoogia ja käitumismustrid huvitavad. Minu jaoks ei olnud see raske lugemine, puuduvad tehnilised terminid ja iga aspetki kohta on näiteid toodud, mis on eriti mõnus. Saab mõtelda ka oma käitumise üle. Kus on mind müksatud? 

Kindlasti on ka mind mõjutanud reklaam tegema ostu, mida ma pärast olen vähekene kahetsenud. Ma mõtlesin end olevat reklaami ja marketingi ohver. Nüüd tean oma valikuid teha natukene teadlikumalt ja mõtlen päris palju enne kui mingi ostu teen. Kuna ma telekat ka enam ei vaata, siis reklaami ohvriks ma väga langeda ei saa ( ma loodan :D ). 
Google'i mükside eest on see vastu raskem põgeneda, aga ka siin olen end harinud teadlikumaks tarbijaks. 

Olen tänulik, et osalesin kursusel Advanced Development Program töö juures, kus lektor Olivia Hurbanova, HighBrõws üks asutajatest, meile rääkis aju tööst ja kuidas meid mõjutatakse ning soovitas raamatuid lugemiseks. 



Kommentaarid