E-lugeri uuendamine

Calabria, mia cara Calabria ehk miks calabresed põgenevad oma kodust

 Calabria on uhke ja vaikselt rühib ta edasi. Täpselt nii nagu see on olnud pärast Itaalia ühendumist. Agrikultuurne regioon, millest väga palju ei räägita. Või tegelikult nüüd on ta tuntumaks saanud tänu 'ndrangheta avastamisele. Cosa Nostra nõrgendati 80nendatel, aga tol hetkel Calabria maffia võim aina kasvas.


"Perche' fuggire dalla Calabria" ( Miks Calabriast põgeneda" ) on jutustus läbi calabrese silmade, kes pidi oma kodumaa jätma. Domenico räägib meile, kuidas ta proovis igate pidi muuta end ümbritsevaid inimesi. Aga see, mis on juurdunud tugevalt, kui tammepuujuured, seda väga lihtsalt muuta ei saa. Nii ei saanud ka tema. Ta pidi lõpuks võtma oma seitse asja ja minema elama teise linna - Rooma.

Põrgulik paradiis. Nii nimetaks ma Calabriat. Tead, siin on painajalikult kaunis. Meri on kristallselge. Ilusad rannad. Vali millist soovid. Mäed. Värske õhk. Toit. Calabresed on õnnistatud! Tõesti on. 

Palmi

Aga on nii palju asju, mida ma muudaks ... Nagu proovis tulutult ka Domenico enne kui lahkus ... 
Calabresed on õnnistatud kivipeadega. Mis nad pähe võtavad, seda nad ka teevad. Ümber veenda on neid võimatu. Nii heas, kui halvas. Nii lihtsalt on. Vaata ja uudista kasvõi 'ndrangheta ajalugu. Uskumatu, millise võrgustiku on nad suutnud endile luua! Ma mõtlen kogu aeg, et kui nad ainult oleks suutnud kasutada oma oskusi selleks, et maailmas head teha, milline võimalus. Aga ei, nad on oma oskust kasutanud selleks, et jama kokku keerata. Inimkaubandus ja narkoäri on nende põhitegevus. Rahapesu ka.

Domenico üritab ka oma kodukandis head teha. Aga alati koputab ta uksele keegi ja küsib: 

"Kas sa selle-ja-tollega oled rääkidud? Kas TA teab?" 

Ilma salapärase "kellegi" loata asjad siinmaal ei liigu...

Või teine variant on ka see millest raamatus juttu tuli. Euroopa saadab fonde siia ja vaja kirjutada projekt. Mõtled, et teed oma töö hästi ja kirjutad ilusa loo, kuidas kodulinna paremaks muuta ja kaaslinlaste elugi veidi parandada? No, milline naiivne sinisilm! Projekt tuleb kirjutada selleks, et rahad kätte saada, mis pärast omavahel ära jaotatakse ja siis ära kaotatakse kõik jäljed. 
Jällegi mõtlen, millised ajud! Millised geeniused! Millised mõttehiiglased! Aga kahjuks kogu fantaasia piirdubki sellega, kuidas kiirelt oma tasku täis kraapida ja siis homme jälle edasi mõtelda! Nõme, eksju? 

Kuna mu abikaasa on Calabriast pärit käin ma siin iga aasta vähemalt 2 korda. Abiellusime ka siin. Reggio Calabrias. 
See oli nii võimas! Milline teenindus! Milised inimesed meid ümbritsesid! Kui kaunis oli see päev. See oli nagu unistus. Selline nagu mina Calabriat ette kujutan. Ilus. Töökas. Tegev. Hooliv. Edasiminev. Koostöö on edukuse võti. 
Kui calabresed midagi teevad, nad teevad seda megahästi. Mul on vedanud. Mul on olnud võimalus õppida tundma Calabria südamlikku poolt. Seda, mida kõik ei näe prügihunnikute taga. 

Tre croci, Palmi

See aasta, miski pärast ma tunnen, et mind häirib calabresede tagurlik kiviajas elamine. Kuidas nad televusserit vahivad ja kõike usuvad, mis sealt tuleb. Keegi ei viitsi väga süveneda. Faktide kontroll on ka miinus sada!
Prügi visatakse ka nii, kuidas jumal juhatab. Kui kohta ei leita, siis kuskile tee äärde lendab neil kott koos beebimähkudega. 
Siin käis ka mu töökaaslane Roomast puhkamas. Miks? Sest ma räägin Calabriast ainult head. Tegelikult on siin ju megailus. Ja häid inimesi on kah palju. 
Tulid siia koos abikaasaga. Esimene asi, mis neile söödeti oli salat oliividega, mis oli supermarketist ostetud. Õli kvalideedist ei hakka ma rääkimagi. Ometi on terve Calabria oliivipuid täis ja siin toodetakse oliiviõli hommikust õhtuni! Ikka suudeti mingi jama kokku keerata. Miks? Sest ega turist tagasi tule... Jummel hoia! Ma hoidsin oma pead kahe käega ahastusest kinni, kui kuulasin ta lugusid.

Meie maja taga olevad oliivipuud

Olgu, ma ei ole pärit Calabriast, aga ma siiski tundsin häbi... Calabria on kaunis! Miks küll siinsed elanikud ei taha seda ilu teistega jagada?
Me näitasime abikaasaga neile teistsugust Calabriat. Ilusat. Hingematvalt kaunite vaadetega rannikujoonele. Viisime neid sööma mõnusasse restorani "L'ancora d'oro" Tonnara di Palmis, kus tehakse värskest kalast keelt alla viivaid palasid. Atmosfäär on mõnus. Kaljunukil kasvavad fichi d'india. Naudid vaikust ja võib olla ka merekohinat. See on see Calabria, mis mulle meeldib, mida ma olen tundma õppinud ja mida ma soovin, et kõik avastaksid. Calabria, mida ma soovin jagada kõigiga.
Mõnikord mulle tundub, et siin käiks justkui võitlus hea ja paha vahel ja praegu 
on kurjus ülekaalus... Aga ühel ilusal päeval headus võidab. Nagu muinasjuttudeski... 

"Kui oli käes päev, mil Jumal otsustas luua Calabria, leidis ta15 000 km² savi, mille abil ta kavandas 2 miljoni elanikuga riigi. Ta asus tööle ja Calabriast sai ilusam kui Havaii osariigis asuv California, ilusam kui Prantusse Riviera ja Jaapani saarestikud." Leonida Repaci "Calabria suur ja kibe". 

Isole Eolie Sant'Elia vaateplatsilt vaadatuna





Kommentaarid